Drugą dyrektywą, równolegle wprowadzoną z dyrektywą RoHS 13 lutego 2003 roku przez Parlament Europejski i
Radę jest dyrektywa WEEE
(on woste electricol and electronic eąuipmeni), dotycząca sposobu postępowania z zużytym sprzętem elektrycznym i
elektronicznym.
Dyrektywa WEEE zobowiązuje kraje członkowskie Unii do zorganizowania systemu zbiórki odpadów
wyrobów elektrycznych i elektronicznych, recyklingu i ponownego wykorzystania podzespołów i
materiałów przed utylizacją odpadów. Kraje członkowskie, tak jak w przypadku dyrektywy RoHS.
miały 18 miesięcy na dostosowanie swojego prawa do prawa unijnego. Ponadto kraje członkowskie były
zobowiązane w terminie do 13 sierpnia 2005 roku zorganizować:
· bezpłatny system zbiórki odpadów elektrycznych i elektronicznych od końcowych
posiadaczy i dystrybutorów;
· bezpłatne przyjmowanie zużytych produktów przy sprzedaży nowych wyrobów;
· system indywidualnego i zbiorczego odbioru zużytych produktów przez wytwórców
sprzętu;
a do 31 grudnia 2006 r. odbiór co najmniej 4 kg odpadów elektrycznych i elektronicznych w
przeliczeniu na jednego mieszkańca.
Polska stała się członkiem Unii 1 maja 2004 roku. w związku z tym otrzymała dodatkowy czas na dopasowanie
się do wymagań unijnych. 29 lipca 2005 r. polski parlament przyjął ustawę „O zużytym sprzęcie
elektrycznym i elektronicznym”.
Ustawa składa się z 11 rozdziałów, które obejmują:
· Przepisy ogólne, zawierające definicje dotyczące zużytego sprzętu, jego odzysku,
przetwarzania. recyklingu, unieszkodliwiania odpadów, a także wyjaśniające co to jest zakład
przetwarzania oraz kto może zbierać sprzęt.
· Zadania Inspekcji Ochrony Środowiska, polegające na prowadzeniu rejestru jednostek wprowadzających
sprzęt, zbierających zużyty sprzęt, prowadzących zakład przetwarzania, prowadzących recykling i inne niż
recykling procesy odzysku, organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
· Zabezpieczenia finansowe, jakie muszą być wnoszone przez wprowadzających sprzęt na rynek, aby po
eksploatacji sprzętu można było prowadzić ich zbiórkę, recykling, odzysk itp.
· Obowiązki wprowadzającego sprzęt.
Jedne obowiązki dotyczą wpisywania numeru rejestrowego na fakturach oraz prowadzenia sprawozdawczości na rzecz
głównego inspektora ochrony środowiska GIOS o ilości i masie wprowadzonego sprzętu na rynek, z
podziałem na grupy i rodzaje sprzętu wyszczególnione w ustawie. Dodatków o w sprawozdaniu
muszą się znaleźć informacje o rodzaju i masie baterii i akumulatorów stosowanych w sprzęcie. Inne
obowiązki dotyczą prowadzenia szerokiej akcji informacyjnej o zakazie umieszczania zużytego sprzętu
EE łącznie z innymi odpadami, konieczności umieszczenia na pojemnikach na odpady elektryczne i elektroniczne oznakowania, tj. przekreślonego, kołowego
kontenera na odpady.
Informacje powinny dotyczyć systemu zbierania zużytego sprzętu, potencjalnych skutków dla środowiska i
zdrowia, roli jaką gospodarstwo domowe spełnia w przyczynianiu się do ponownego użycia i odzysku, w tym recyklingu
zużytego sprzętu. Najistotniejszą jednak sprawą są wymagane poziomy odzysku, dla zużytego sprzętu powstałego
ze sprzętu z poszczególnych grup wymienionych w załączniku do ustawy. Wprowadzający sprzęt jest też
zobowiązany do zapewnienia sieci zakładów przetwarzania poprzez podpisywanie stosownych umów z tymi
zakładami.
· Obowiązki użytkownika sprzętu. Uświadomiony przez wprowadzającego
sprzęt użytkownik zobowiązany jest do oddania zużytego sprzętu zbierającemu i do przestrzegania
nieumieszczania zużytego sprzętu wraz z innymi odpadami.
· Obowiązki zbierającego zużyty sprzęt polegają na selektywnym zbieraniu zużytego sprzętu, przekazywaniu go
do zakładu przetwarzania, który jest wpisany do rejestru. Ponadto o swojej działalności musi powiadomić
stosowne jednostki terytorialne (wójta, burmistrza, prezydenta miasta) o rozpoczęciu i zakończeniu swojej
działalności. Obowiązuje go również sprawozdawczość na rzecz GIOS.
· Obowiązki prowadzącego zakład przetwarzania. W ustawie zostały sformułowane warunki lokalowe, jakie są
wymagane dla prowadzenia zakładu przetwarzania, które mają na względzie bezpieczeństwo ludzi i środowiska.
Po przyjęciu zużytego sprzętu prowadzący zakład przetwarzania jest zobowiązany w pierwszym rzędzie do niezwłocznego
usunięcia ze zużytego sprzętu niebezpiecznych, określonych ustawą materiałów i składników.
Prowadzący zakład przetwarzania ma obowiązek przekazywania powstałych w wyniku przetwarzania odpadów do
wpisanych w rejestr zakładów prowadzących recykling lub innego rodzaju odzysk. Również prowadzących
zakłady przetwarzania obowiązuje sprawozdawczość na rzecz GIOS. w której informuje o sprzęcie przyjętym do
przetwarzania i o rodzajach i masie odpadów powstałych z przetworzenia sprzętu.
· Obowiązki prowadzącego działalność w zakresie recyklingu oraz prowadzącego działalność w zakresie
innych niż recykling procesów odzysku polegają na prowadzeniu tej działalności, wydawaniu zaświadczeń
potwierdzających przeprowadzenie recyklingu lub innego niż recykling odzysku oraz na przekazywaniu GIOS stosownego
sprawozdania w określonym terminie.
· Organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Może nią być spółka akcyjna utworzona
przez wprowadzających sprzęt lub reprezentujące ich związki pracodawców lub izby gospodarcze. Przedmiotem
działalności organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego jest wyłącznie działalność związana z
organizowaniem, zarządzaniem lub prowadzeniem przedsięwzięć związanych ze zbieraniem, przetwarzaniem, recyklingiem
i innymi niż recykling procesami odzysku oraz unieszkodliwianiem zużytego sprzętu, w tym edukacja ekologiczna.
W kraju od lutego 2006 r. działa spółka akcyjna ElektroEko – Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i
Elektronicznego. Akcjonariuszami tej spółki są: CECED Polska (50%). Philips Lighting. GE. Osram. Informacje
o tej organizacji można znaleźć na stronie internetowej http://www.elektroeko.pl.
· Opłata produktowa. Wprowadzający sprzęt i organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego
rozliczają się raz do roku z osiągniętych poziomów odzysku i recyklingu przewidzianych dla zużytego sprzętu
powstałego w odpowiednich grupach. Jeśli nie zostaną osiągnięte założone poziomy, wówczas te podmioty
są obowiązane do wpłacania opłaty produktowej. Podstawą obliczania opłaty produktowej jest liczba kilogramów
zużytego sprzętu. Należną opłatę oblicza się jako iloczyn stawki opłaty produktowej i różnicy pomiędzy
wymaganym a osiągniętym poziomem odzysku albo recyklingu. Stawkę opłaty produktowej ustalono w ustawie na poziomie:
4-20 zł/kg dla grupy 5 (rodzaje 2-5 sprzętu) oraz 0-2 zł/kg dla pozostałych grup sprzętu. Sprawozdania dotyczące
opłat produktowych i przekazywane są do GIOS.
· Przepisy karne i kary pieniężne. Kary grzywny przewidziane są ustawą dla wszystkich podmiotów
nieprzestrzegających przepisów ustawy i niewywiązujących się z nałożonych ustawą obowiązków. Dla
wprowadzających sprzęt, jak i dla organizacji odzysku działających niezgodnie z ustawą, przewidziana jest grzywna w
wysokości 5000-500 000 zł.
· Zmiany w przepisach obowiązujących. W tym rozdziale zebrano wszystkie przepisy, które przestały
obowiązywać z chwilą wejścia w życie ustawy.
· Przepisy przejściowe i końcowe. W tym rozdziale podane są istotne terminy dotyczące rejestracji
podmiotów zajmujących się zbieraniem, recyklingiem i odzyskiem, które uruchamiają cały łańcuch
podmiotów zajmujących się wdrożeniem przepisów ustawy, a tym samym wdrożeniem dyrektywy WEEE w
Polsce, dla której rok 2006 jest początkowym rokiem systematycznego jej wdrażania.
Do ustawy dołączone są dwa załączniki. Załącznik 1 zawiera grupy i rodzaje sprzętu elektrycznego i
elektronicznego, podobne do grup sprzętu z rozporządzenia ministra gospodarki wprowadzającego dyrektywę RoHS.
Ponieważ jednak nazewnictwo grup sprzętu w obu dokumentach nieco się różni, dlatego poniżej podano zapis
zgodny z ustawą.
Załącznik 2 zawiera składniki niebezpieczne, materiały lub części składowe, które powinny być usunięte
ze zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Lista substancji obejmuje większą liczbę substancji
niebezpiecznych niż dyrektywa RoHS. ponieważ uwzględnia materiały i substancje niebezpieczne wymienione w
innych przepisach. W pierwszej kolejności należy usunąć:
Zarówno dyrektywa WEEE w języku angielskim, jak i ustawa o odpadach dostępne są na stronach Ministerstwa.
A&D Serwis zaprasza do zapoznania się z pełną dokumentacją na stronie: http://www.mg.gov.pl.